Indland

Kvinder går mindre i solarium: Mænd er nye solkonger

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Flere mænd end kvinder går i dag i solarium. Det er et skifte i forhold til for ti år siden.

Fra at kvinderne for ti år siden var kongerne af de danske solcentre, så er det i dag mændene, der har overtaget tronen.

I hvert fald viser en ny undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne, at flere mænd end kvinder i dag går i solarium.

Det er et skifte i forhold til i 2008. Her gik 25 procent af danskerne i solarium, og dengang var der over dobbelt så mange kvinder som mænd, der var solariebrugere.

Mere præcist gik 34 procent af kvinderne i solarium, mens det var 16 procent af mændene.

Siden er der sket meget. Sidste år var andelen af kvindelige solariebrugere faldet til 12 procent, mens 15 procent af mændene tog kunstig sol.

Med tanke på det store fald i kvindelige solariebrugere ser det ud til, at Solkampagnens arbejde de seneste år har haft en effekt, da kampagnen indtil nu har haft kvinderne som sin primære målgruppe.

Men de nye tal understreger, at det er vigtigt at gøre en ekstra indsats for også at få mændene mere med.

- Vi ved, at solariebrug er skyld i cirka hver tiende af alle tilfælde af modermærkekræft. Det er en alvorlig kræftform, der er dødelig, hvis den ikke opdages i tide.

- Derfor er det afgørende, at både mænd og kvinder er klar over, hvilken risiko, de udsætter deres krop for, når de lægger sig ind under den kunstigt fremstillede uv-stråling, siger Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelse og Solkampagnen.

I forhold til at bringe antallet af mandlige solariebrugere længere ned siger Peter Dalum, at man til dels godt kan målrette noget af sin kommunikation specifikt til mændene.

- Men det er samtidig vigtigt at sige, at antallet af solariebrugere har været stort set det samme de sidste fem-seks år.

- For at få det længere ned har vi brug for at få en aldersgrænse på 18 år for solariebrug, ligesom man har det i stort set alle andre vesteuropæiske lande, siger han.

Et andet af undersøgelsens resultater viser netop, at hele 41 procent af de nuværende eller tidligere solariebrugere var under 18 år, første gang de gik i solarium.

Undersøgelsen af danskernes solarieforbrug er baseret på svar fra lidt over 3500 personer i alderen 15-64 år.

/ritzau/

Annonce
Link til pressemeddelelse fra Kræftens Bekæmpelse
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Nederlag til styrelse: Skandalelæge må fortsætte med at omskære drengebørn

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce